Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna www.jawa250.fora.pl
Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Perak skrzynia problem
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Silnikowe kwestie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atari001
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 12:42, 26 Sie 2021    Temat postu: Perak skrzynia problem

Witam. Mam taki problem w Peraku 250 po wrzuceniu dwujki zaczyna trzeszczeć skrzynia i tak jak by przeskakiwały tryby, wszystkie biegu wchodzą dobrze i normalnie się na nich rozpędzam tylko ta dwujka. Wymieniłem kły sprawdzilem koła wszystko ok,złożyłem pochodziło 3 kilometry i znowu to samo co to może być?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez atari001 dnia Czw 12:44, 26 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1590
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Czw 17:02, 26 Sie 2021    Temat postu:

ten sam temat co na jawacz.pl byl poruszany czy cos nowego?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atari001
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 13:15, 27 Sie 2021    Temat postu:

seba napisał:
ten sam temat co na jawacz.pl byl poruszany czy cos nowego?

Tak, rozebrałem skrzynie wymieniłem kły,zmieniłem wałek główny na inny.problem znikł na chwilę teraz to samo się dzieje. Założyłem temat na tym forum bo tu więcej ludzi z 250-tkami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1590
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Pon 12:02, 30 Sie 2021    Temat postu:

a masz teraz zdystansowaną skrzynię?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atari001
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:08, 31 Sie 2021    Temat postu:

seba napisał:
a masz teraz zdystansowaną skrzynię?


Już chyba wiem w czym problem, wałek główny luźno wchodzi w łożysko i chyba się przesunął i dlatego tryb nie zazębiały z nim. Wymienię jeszcze tuleje i chyba ten wałek,o ile gdzieś kupię a jak nie to spróbuję na klej do lozysk. Tajwan się nada czy nie ma sensu go kupować?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1590
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Wto 11:59, 31 Sie 2021    Temat postu:

Wałek główny po założeniu kosza sprzęgłowego powinien mieć delikatny luz osiowy. Jeżeli jest to luz rzędu >0.5mm to znaczy że masz zużyty kosz sprzęgłowy i tulejkę w tym koszu. Po przekręceniu kosza wałek nie ma prawa się ruszać w łożysku.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
353-tuner
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wilkszyn/wrocław

PostWysłany: Nie 11:54, 12 Wrz 2021    Temat postu:

Mnie uczono że składa się kartery ze skrzynia (bez wału i silikonu) skręca się to i najpierw sprawdza czy wałek swobodnie się obraca, później przykładasz aluminiowy lub drewniany element do walka głównego od strony sprzęgła i z UMIARKOWANĄ siłą uderzasz tak rzeby wałek schował się do środka na tyle ile ma luzu, następnie mierzysz sowmiarka elektroniczną ile ten wałek wystaje z karteru (prostopadle i rzetelnie - najlepiej conajmniej ze dwa razy żeby wykluczyć blad) później od strony walka zdawczego przykładamy jakiś element alu lub drewna (ale o takiej średnicy żeby pacnąć tylko wałek główny a nie w wałek zdawczy - ja to robię punktakiem, ale to niepoprawna opcja) następnie znów precyzyjnie mierzymy ile wystaje wałek od strony sprzęgła, liczymy różnice np jeśli było 63,8mm a za drugim razem 64,9 to luz osiowy wynosi 1,1mm - za dużo, trzeba zniwelować podkładkami dystansowymi (specjalnymi a nie takimi do śrub!) różne silniki mają różne zalecane luzy zalyzmu że ma być 0,3mm - musimy więc dołożyć 0,8mm między wałek główny a lozysko kulkowe, złożyć to jeszcze raz i kontrolnie sprawdzić czy jest taki luz jaki mial być, następnie trzeba sprawdzic czy wszystkie biegi przeskakują (jedną ręką pokręcą się za wałek, a druga operuje dźwignią zmiany biegów - przy normalnej jeździe wykonując ruch zmiany biegu stopą, wał obraca się wielokrotnie - to samo można "odwzorowac" - najlepiej umieścić silnik w stojaku lub imadle, jedną ręką unieść dźwignie do góry a drugą wykonać max 4 obroty wałkiem (można założyć kosz sprzęgłowy na wałek to będzie łatwiej kręcić) jak bieg wskoczy puszczamy dźwignie, naciskamy ja na dół i pokręcamy 3-4 razy wałkiem - powinna wskoczyć dwójka i tak dalej aż do czwórki, a później w dół do jedynki - jeśli wszystko hula, dopiero składamy silnik z wałem i silikonem (jeśli skladamy bez uszczelki to dystansujemy bez uszczelki, a jeśli z uszczelka to analogicznie dystansuje u z uszczelka) - jeśli zdystansujesz skrzynie poprawnie to niema opcji żeby wałek się przesuwał - jeśli się przesowa to znaczy że skrzynia nie jest zdystansowana.

Ale warto też zweryfikować azdezot itd


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atari001
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 14:54, 15 Wrz 2021    Temat postu:

353-tuner napisał:
Mnie uczono że składa się kartery ze skrzynia (bez wału i silikonu) skręca się to i najpierw sprawdza czy wałek swobodnie się obraca, później przykładasz aluminiowy lub drewniany element do walka głównego od strony sprzęgła i z UMIARKOWANĄ siłą uderzasz tak rzeby wałek schował się do środka na tyle ile ma luzu, następnie mierzysz sowmiarka elektroniczną ile ten wałek wystaje z karteru (prostopadle i rzetelnie - najlepiej conajmniej ze dwa razy żeby wykluczyć blad) później od strony walka zdawczego przykładamy jakiś element alu lub drewna (ale o takiej średnicy żeby pacnąć tylko wałek główny a nie w wałek zdawczy - ja to robię punktakiem, ale to niepoprawna opcja) następnie znów precyzyjnie mierzymy ile wystaje wałek od strony sprzęgła, liczymy różnice np jeśli było 63,8mm a za drugim razem 64,9 to luz osiowy wynosi 1,1mm - za dużo, trzeba zniwelować podkładkami dystansowymi (specjalnymi a nie takimi do śrub!) różne silniki mają różne zalecane luzy zalyzmu że ma być 0,3mm - musimy więc dołożyć 0,8mm między wałek główny a lozysko kulkowe, złożyć to jeszcze raz i kontrolnie sprawdzić czy jest taki luz jaki mial być, następnie trzeba sprawdzic czy wszystkie biegi przeskakują (jedną ręką pokręcą się za wałek, a druga operuje dźwignią zmiany biegów - przy normalnej jeździe wykonując ruch zmiany biegu stopą, wał obraca się wielokrotnie - to samo można "odwzorowac" - najlepiej umieścić silnik w stojaku lub imadle, jedną ręką unieść dźwignie do góry a drugą wykonać max 4 obroty wałkiem (można założyć kosz sprzęgłowy na wałek to będzie łatwiej kręcić) jak bieg wskoczy puszczamy dźwignie, naciskamy ja na dół i pokręcamy 3-4 razy wałkiem - powinna wskoczyć dwójka i tak dalej aż do czwórki, a później w dół do jedynki - jeśli wszystko hula, dopiero składamy silnik z wałem i silikonem (jeśli skladamy bez uszczelki to dystansujemy bez uszczelki, a jeśli z uszczelka to analogicznie dystansuje u z uszczelka) - jeśli zdystansujesz skrzynie poprawnie to niema opcji żeby wałek się przesuwał - jeśli się przesowa to znaczy że skrzynia nie jest zdystansowana.

Ale warto też zweryfikować azdezot itd


Nie wiem może jestem za głupi na to ale ,jakim cudem wałek główny może mieć luz skoro wchodzi w łożysko ciasno na stałe, a łożysko w gniazdo więc skąd tam luz? Wałek pośredni owszem,ponieważ siedzi w tylejkach z brązu i według serwisowki ma być n nim od 0,2 do 0.3mmi a na wałku głównym ma nie być luzu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
353-tuner
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wilkszyn/wrocław

PostWysłany: Czw 8:33, 16 Wrz 2021    Temat postu:

atari001 napisał:


Nie wiem może jestem za głupi na to ale ,jakim cudem wałek główny może mieć luz skoro wchodzi w łożysko ciasno na stałe, a łożysko w gniazdo więc skąd tam luz? .



Nie zamierzam wdawać się w klutnie lub jalowe dyskusje. W dobrej wierze chciałem pomóc. Naprawdę nigdy nie słyszałeś określenia "dystansowanie skrzyni biegów"? Nowe silniki są wykonywane przez bardzo precyzyjne obrabiarki cnc, natomiast trzeba byś świadomym że w np w 1955r w kraju demokracji ludowej nie było współczesnych obrabiarek cnc. Byli świetni fachowcy, lepiej znające się na robocie niż niejeden dzisiejszy, ale jednak obrabiając kartery i walki skrzyni biegów, możliwe były potencjalne małe odchylki - które później kompensowane były specjalnymi podkładkami. Nie natrafiłeś nigdy na takie podkładki przy demontażu silnika? Występowały one także pod koszem sprzęgłowym ( pod tulejka) żeby koła łańcuchowe na wale i na sprzęgle były w jednej płaszczyźnie - w innym wypadku, jeśli jakiś ignorant to pomija, a zbieg okolicznosci spowoduje niewspolbierzne ustawienie kół lancuchowych (jest tak częściej niż rzadziej) powoduje to WIELOKRORNIE szybsze zużywanie się łańcucha i kół lancuchowych, nawet wały korbowe były dystansowanie tak aby wypadały po środku skrzyni korbowe (często się to pomija, ale widziałem wielokrotnie po demontażu ślady e wal ocierał o karter)
Tak czy tak w starych serwisowkach są podawane luzy jakie trzeba zachować przy dystansowaniu. Łożyska kulkowe TO NIE łożyska oporowe - nie mogą być naprężone. Nie może pomiędzy nimi być wstawiony wałek na "ścisk" lub jak to niektórzy nazywają "na zero" - pozatym od temperatury metale się rozszerzają i kurczą - zwróć uwagę że tłok w cylindrze tez jest z odpowiednim luzem, łożyska też muszą być z luzem "c3"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1590
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Śro 10:30, 22 Wrz 2021    Temat postu:

Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.

Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
353-tuner
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wilkszyn/wrocław

PostWysłany: Czw 21:47, 23 Wrz 2021    Temat postu:

seba napisał:
Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.

Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików.


Kurcze zaskoczyłeś mnie. Ja usługowo składam silniki i sam mam 13 zabytkowych motocykli (w tym 4 jawy) i zawsze tak składam jak podawały stare książki - najpierw pomiar na sucho bez podkładek, później odpowiednie podkładki między wałek główny a łożysko i pomiar kontrolny - zawsze w jawach , mz, wsk, shl, wfm, Rometach, ruskach, Niemcach - nawet w starej kawie 2t - zawsze to dzialalo (oczywiście jeśli azdezot, wodziki i wszystkie inne elementy przeszły pozytywnie weryfikację) mam nawet wsk M150 (tak orginalna "150") ze zmodernizowana skrzynia od MZ Ts - i też biegi hulaja.

A z daleka jesteś kolego? Może mógł bym Ci pomóc i poskładać skrzynie? Ja mieszkam pod wroclawiem


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez 353-tuner dnia Czw 21:48, 23 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
seba
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1590
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Pon 17:22, 27 Wrz 2021    Temat postu:

353-tuner napisał:
seba napisał:
Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.

Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików.


Kurcze zaskoczyłeś mnie. Ja usługowo składam silniki i sam mam 13 zabytkowych motocykli (w tym 4 jawy) i zawsze tak składam jak podawały stare książki - najpierw pomiar na sucho bez podkładek, później odpowiednie podkładki między wałek główny a łożysko i pomiar kontrolny - zawsze w jawach , mz, wsk, shl, wfm, Rometach, ruskach, Niemcach - nawet w starej kawie 2t - zawsze to dzialalo (oczywiście jeśli azdezot, wodziki i wszystkie inne elementy przeszły pozytywnie weryfikację) mam nawet wsk M150 (tak orginalna "150") ze zmodernizowana skrzynia od MZ Ts - i też biegi hulaja.

A z daleka jesteś kolego? Może mógł bym Ci pomóc i poskładać skrzynie? Ja mieszkam pod wroclawiem


I co ja mam CI odpisać? Masz dużo motocykli? fajnie, ja nie. Robisz silniki uslugowo? jeszcze fajniej, ja nie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
353-tuner
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wilkszyn/wrocław

PostWysłany: Czw 20:10, 30 Wrz 2021    Temat postu:

[quote="seba"][quote="353-tuner"]
seba napisał:

I co ja mam CI odpisać? Masz dużo motocykli? fajnie, ja nie. Robisz silniki uslugowo? jeszcze fajniej, ja nie.


Przepraszam jeśli cie uraziłem, nie miałem takiego celu, chodziło mi tylko o to że moi zdaniem jeśli tak pisano w starych książkach i jeśli sprawdzało mi się to w praktyce, to nie jest to coś złego.

Wracając do tematu - skrzynia źle działa jeśli jakieś elementy mechanicznie są zużyte/uszkodzone lub źle zmontowane - trzeba rozebrać skrzynie, zweryfikować wszystko i poprawnie złożyć - niema co się sprzeczać


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atari001
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:04, 07 Paź 2021    Temat postu:

Silnik złożony narazie chodzi jak należy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
353-tuner
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wilkszyn/wrocław

PostWysłany: Czw 18:17, 07 Paź 2021    Temat postu:

I jaką wykryłeś przyczynę niedomagania?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Silnikowe kwestie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin