Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna www.jawa250.fora.pl
Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kilka pytań technicznych...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
falco
Fachowiec
Fachowiec



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 20:09, 21 Kwi 2009    Temat postu: Kilka pytań technicznych...

AhOj! Wink

jak w temacie a dokładnie mówiąc...

jako Nowicjusz na "knedlowym poligonie" mam "kilka" pytań... Wink
Dziś miałem wreszcie chwilkę by "pogrzebać" w SenNej - Jawa 175 356 '58.
Poprawiłem ustawienie szkła reflektora Wink wiązkę klaksonu, zdemontowałem to i tamto, by organoleptycznie poznać budowę Pięknej. Wink

1. Uszczelki - lampy przedniej i tylnej są trochę sparciałe, więc chciałbym wymienić. Kupować w esklepach czy szukać gdzie indziej (gdzie?).
Pytam, bo np. tanie uszczelki do Garbusów są gó...no warte i należy kupować tylko oryginalne (drogie, ale bardzo trwałe).

2. Śruby - mają oznaczenia 5.8, czyli dość miękkie, czy zamienić wszystkie na 8.8? Chromować, cynkować czy kwasówka?

3. Czujnik stopu - włącza się kontrolka w zegarze, ale nie włącza w lampie. Żarówka jest dobra, ale nie miałem próbnika by sprawdzić czy dochodzi prąd. Stycznik w schowku jest wysunięty na maksa, ale czujka nie zwiera w całości, więc chcę zagiąć sprężynę, by miała krótszy skok, dociskając stycznik. Gdzie jeszcze szukać przyczyny?

4. Mocowanie aku - taśma mocująca jest troszkę skorodowana, chętnie przygarnę nową. Z lewej strony są dwa sztywne mocowania, to na oprawę bezpiecznika? U mnie jest zwykły (nowoczesny) plastikowy ze szklanym bezpiecznikiem, chciałbym mieć oryginał. Gdzie szukać?
Sam aku chcę dać w mini pokrowiec (folia bąbelkowa?), aby ograniczyć działanie oparów kwasu.

5. Manetka gazu - ma bardzo duży luz (chyba ze 2 cm), nie mam odniesienia do innych Jaw, tylko nowoczesnego motocykla. Czy to normalne, ewentualnie jak to skorygować?

6. Paliwo - pojawia się kolejna kropla na lewej krawędzi zagrzewanego łączenia ramy pod bakiem. Może coś skapnęło po zatankowaniu, ale raczej nie. Druga sprawa już po odpaleniu (przelaniu gaźnika "bolcem") gdy przechylę motocykl przez pewien czas wycieka paliwo, potem jest spokój, ale za jakiś czas znowu się pojawia. Gdzie szukać przyczyny? Przed odpalaniem na zimno wciskam "bolec" 2-3 razy, na ciepłym już nie przelewam. Rozumiem, że ilość "wciskania" mam dobrać metodą prób i błędów, tak? Mam przeźroczysty, plastikowy przewód, który chcę zamienić na taki jak w Garbusie, czyli czarny w materiałowym oplocie Gatesa. Filterek zostaje mały, przeźroczysty.

7. Wiązka elektryczna - czy można gdzieś znaleźć informacje jakie powinny być kolory w oryginale? U mnie są czarne, żółte i niebieskie. Kilka kabli jest łączonych, więc chciałbym to wyeliminować i dać dobre, zdrowe końcówki.

8. Opony - przednia Stomil 16/3.00 (nie pamiętam symbolu), na pewno ma "kilka" lat na karku, ale bieżnik jest gruby i wysoki, nawet są jeszcze pojedyncze cycki. Co jednak mnie niepokoi, to łączenie na środku, które idzie przez całą oponę raz jest wyższe z lewej, raz z prawej strony środkowej krawędzi. Tylna opona, również Stomil 16/3.25 (inny bieżnik), ale jest znacznie bardziej zużyta, widać drobne spękania po bokach oraz jedno niepokojące mocne zacięcie na boku, więc chciałbym wymienić. Czy kupić od razu dwie - Mitasy?

9. Kierownica - gdy mocniej złapałem przesunęła się w dół, po zdjęciu lampy widać śruby mocujące, ale jak tam się dostać?

10. Kontrolka luzu - ma się palić tylko po włączeniu silnika czy również po włączeniu zapłonu? Tylko pomiędzy 1-2 czy także pomiędzy 3-4? Z forum wyczytałem, że warto psiknąć "chromem" blaszkę osłaniającą żarówki, by lepiej było je widać, tak?

11. Olej w skrzyni - do wymiany używać oleju do przepłukania (jakiego, gdzie go szukać?) czy tylko zlać na gorąco i potem zalać nowym? Na coś jeszcze zwrócić uwagę?

12. Sprzęgło - czasem pomiędzy 1-2 nie odpuszcza, tzn. bieg wskakuje bez problemu, ale po puszczeniu klamki nie ma reakcji, dopiero gdy wcisnę-puszczę raz czy dwa (energiczniej) zatrybia. Przy innych biegach nie zauważyłem, ale ja na razie prawie nie jeździłem SenNą... Regulacja linki? Jak?

13. Pozycyjna - kiedy ma się palić lampka pozycyjna w przednim reflektorze?

Uff... sporo tego, ale miejcie na uwadze, że na razie jestem na początku drogi... Wink
P.S. Gdy kupowałem pierwszego Garbuska nie wiedziałem... jak zmienić olej a potem... sam zacząłem serwisować innym VWeje... Wink

Dzięki!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez falco dnia Wto 7:54, 12 Maj 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cochise
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Śro 7:41, 22 Kwi 2009    Temat postu:

1. Uszczelki najlepiej od Ruszczyka, można też chyba dostać w sklepie "Skuter" w Dębicy. Adresy są na forum.

2. Możesz wymienić na 8.8. Cynkowanie jest najlepsze (tanie i dobrze wygląda).

3. Bez miernika się nie obejdzie, sprawdź czy dochodzi prąd do lampy.

4. Oryginalne mocowania i bezpieczniki tylko na allegro, rzadko się pojawiają takie części. Folia bąbelkowa wydaje mi się złym pomysłem, zostawiłbym aku bez żadnego pokrowca, wygodniej.

5. U mnie niestety tak samo, do tej pory się nie przejmowałem. Razz

6. "Wciskanie" dobierasz metodą prób i błędów. Sprawdź szczelność baku, korka baku i kranika. Nie polecam czarnego przewodu, jeśli zapcha Ci się kranik, to będziesz miał kłopot ze zlokalizowaniem awarii.

7. Musi wypowiedzieć się ktoś, kto ma oryginalną wiązkę, ja zrobiłem nową.

8. Mitasy jak najbardziej, możesz się również skusić na Heidenau.

9. Odkręcasz stacyjkę (od zewnątrz przykręcana jest aluminiową nakrętką), wykręcasz linkę od szybkościomierza wraz z nakrętką dociskającą blachę z kontrolkami (ładowania i luzu), odłączasz kable lampy. Teraz możesz spokojnie dokręcić śruby. Very Happy

10. "Chrom" na cały środek obudowy lampy, kontrolka powinna się świecić również przy włączeniu zapłonu - jest prawidłowo.

11. Zlewaj na gorąco, kiedyś praktykowane krótkotrwałe przepłukiwanie naftą, nigdy tego nie robiłem. Motocykl postaw na poziomej powierzchni, tak żeby dobrze ustawić poziom oleju (śrubka w lewym deklu).

12. Wydaje mi się, że to kwestia regulacji, choć nie jestem mistrzem mechaniki.

13. Pozycja "1" w stacyjce.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez cochise dnia Śro 7:44, 22 Kwi 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcinu
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 299
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 9:34, 22 Kwi 2009    Temat postu: Re: Kilka pytań technicznych...

falco napisał:


Mocowanie aku - taśma mocująca jest troszkę skorodowana, chętnie przygarnę nową. Z lewej strony są dwa sztywne mocowania, to na oprawę bezpiecznika? U mnie jest zwykły (nowoczesny) plastikowy ze szklanym bezpiecznikiem, chciałbym mieć oryginał. Gdzie szukać?
Sam aku chcę dać w mini pokrowiec (folia bąbelkowa?), aby ograniczyć działanie oparów kwasu.


Aby zminimalizować działanie oparów kwasu (rozumiem że nie masz żelowego akumulatora) polecam zrobić niewielki otwór w dnie skrzynki na aku i przeprowadzić przezeń cienką rurkę plastikową, którą nasunąć trzeba na ten siurek co wystaje z boku akumulatora. Opary właśnie tamtędy uchodzą. W dalszej części (tzn już poza skrzynką aku) ta rurka powinna być skierowana w stronę ziemi. Uważaj, by je wylot nie był skierowany na żadną metalowa część. Nie może też być za blisko tłumika bo się stopi od temp. Ja zrobiłem na samej końcówce błotnika tylnego (w okolicy podnóżki) otworek o średnicy 1 mm i zastosowałem opaskę plastikową, zaciskową tzw "trytytkę" , najmniejszą jakie są do zamocowania rurki od aku właśnie do błotnika.

Jak znajdziesz bakielitową oprawkę do bezpiecznika to daj znać też potrzebuję. Nowoczesna to już nie to samo chociaż jakbyś zobaczył oryginalny bezpiecznik to byś zwątpił - nie wiem czy gdziekolwiek by się dziś takie kupiło. Jest on krótki i ... dziwny.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aker6
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 370
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zdrójno, gm. Osieczna

PostWysłany: Czw 19:55, 23 Kwi 2009    Temat postu:

12. zanieczyszczony automat lub wyrobiony kosz sprzęgłowy (tarcze się zacinają) też mogą być przyczyną. Najbardziej jednak obstawiam zacinającą się linkę sprzęgła

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jawsim
Administrator
Administrator



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 428
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Głogów- dolnośląskie

PostWysłany: Czw 22:33, 23 Kwi 2009    Temat postu:

1) Uszczelki lampy tylnej oddzielnie nie kupisz nowej dobrej.
2)A po co? dla ozdoby można- przecież nie będziesz nie wiadomo jak często i mocno dokręcał puszki narzędziowej czy błotnika... 8,8 są zbędne. Tam gdzie ważna jest twardość to śruba kopniaka najbardziej i mocowania teleskopów i podnóżków.
3)Jaka kontrolka w zegarze? W Jawie nie ma przecież kontrolki stopu- jest tylko luz i ładowanie.Instalacja w jawie 356 jest prosta jak pierdolenie- plus ze stacyjki idzie do włącznika "stop" i z włącznika do żarówki w lampie tylnej.
4)Folia bąbelkowa raczej nie wytrzyma oparów kwasu siarkowego- zrób tak jak napisał marcinu
5)Zobacz jak wygląda naprężenie link- no i pamiętaj,że masz tam suwak a nie rolgaz- cechą charakterystyczną suwaka jest duuży skok.
6)Gaźnik przelewasz przyciskając raz ten dynks aż otworkiem wyleci paliwo- to nie jest pompka tylko zatapiacz- po co bombardować go naciskaniem wielokrotnym. Jeśli pod gaźnikiem zbiera Ci się paliwo- masz za wysoki poziom w komorze- kolejny skutek bombardowania pływaka zatapiaczem. Mam rozumieć,że gaźnik masz org do tego motocykla? Z komora pływakową o prostokątnym kształcie ( w zasadzie to nie prostokąt,ale bliżej mu do niego niż do okręgu- ma w sumie kształt mydełka) - Musisz zobaczyć jak wygląda zaworek pływaka i jaki jest poziom paliwa.
7)Więc kolory kabli w oryginale były bardzo łatwe do zapamiętania- czarny,czerń i czornyj. hehe wszystkie były czarne z gumowymi numerkami na końcach. mam jeszcze org instalkę od 356 z tymi gumkami z numerkami
8 ) A czy o takie rzeczy musisz się pytać? Sam zdecyduj czy wymienić opony- jeśli Ci się nie podoba ich stan- zakładaj nowe. Nie powinieneś się sugerować niczyim zdaniem przy kwestiach wpływających na twoje bezpieczeństwo.
9)musisz odkręcić linkę licznika od licznika Wink i zdjąć górną część obudowy lampy- masz dojście do śrub- w 175 masz chyba jak dobrze pamiętam dwie małe śrubeczki łączące górę i dół obudowy w pobliżu otworu na klosz.- odkręcasz je,nie gubiąc małych tulejek i zdejmujesz czachę razem z budzikiem- w okolicach stacyjki jest taki bolczyk na który ją nasuwasz przy zakładaniu i zsuwasz przy ściąganiu ( bolczyk jest w dolnej części obudowy-otworek w górnej)
10) Kontrolka tylko gdy mamy luz między 1 i 2. Nie "chromujemy" blaszkę osłaniająca tylko wewnętrzną górną cześć obudowy lampy- by kontrolki miały od czego odbijać światełko.
11)-
12)Linka musi być idealnie nasmarowana-w pancerzu poruszać się powinna lekko,przebiegać bez załamań ostrych. sądzę,że to albo przez linkę albo przez klamkę- wszystko powinno chodzić jak masełko.
13) Po przekręceniu kluczyka w pozycję 1 nie ważne czy wciśnięty na raz czy na dwa razy ( czyli już z zapłonem)

Kurcze,co by Ci jeszcze poradzić... już wiem- wyyyluzuj- to jest prosty motocykl- nie ma w nim nic skomplikowanego- nie podchodź do niego jak do tykającej bomby- jest miły i niegroźny-wybacza wiele i jest pocieszny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jawsim dnia Czw 22:38, 23 Kwi 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
falco
Fachowiec
Fachowiec



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:22, 24 Kwi 2009    Temat postu:

Dziękuję za wszelkie sugestie!

2. Mam poskręcane różnymi śrubami płaskie, krzyżakowe, pod klucz, jedne zwykłe, inne chrom, itp... Wiem, że dla niektórych to zbędne detale, ale ja chciałbym mieć wszystkie takie same... Wink

3. Nie wiem czy mam coś źle podłączone, ale po wciśnięciu tylnego hebla zapala się lewa kontrolka w zegarze. Na razie nie miałem czasu zmierzyć miernikiem czy dochodzi prąd do lampki stopu.

5. Nie mam odniesienia do innych, więc trudno mi ocenić czy luz jest prawidłowy czy nie (dotyczy wszystkich linek). Wyregulowane jest tak, aby nie było zbędnego luzu na klamkach, a gaz ma spory, ale jak widać tak ma być. Wink

6. Nie mam pojęcia czy to oryginał. Zrobię fotkę. Doczytałem się na nim numeru 2924SBP176. Muszę doczytać co i jak z dyszami, itp.

7. Możesz mi podać numery kabelków i pstryknąć fotkę "gumek". Wink

8. Sorki, to rzeczywiście było infantylne pytanie! Pisałem do Ciebie kilka razy na pryw w sprawie zakupu nowych opon, odezwij się proszę. Dziękuję!

12. w/g mnie chodzi lekko, trochę skasowałem luz, poobserwuję w praktyce.

13. Nie pali się w żadnej pozycji, ale teraz już wiem w jakiej pozycji ma być zasilanie, to mi wystarczy.

Zawsze byłem piekielnie drobiazgowy, co zazwyczaj wszystkich wkurza, sorki za laickie (dla Was) pytania, ale to wszystko z prawdziwej miłości do zabytkowych maszyn, które pochłaniają mnie bez reszty... Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cochise
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Pią 21:22, 24 Kwi 2009    Temat postu:

Oryginalna instalacja w mojej CZ 175/450 była położona na kablach różnokolorowych, jestem w 100% pewny, że wyszła tak z fabryki. Razz W Jawach 356 musieli zatem kłaść dwa typy instalacji.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jawsim
Administrator
Administrator



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 428
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Głogów- dolnośląskie

PostWysłany: Pią 22:57, 24 Kwi 2009    Temat postu:

No w tej z 1958 roku tak miałem- w 1959 juz chyba multikolor- ale równiez z gumkami-numerkami - super sprawa , bardzo wygodna w odczytywaniu i porównywaniu ze schematem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
falco
Fachowiec
Fachowiec



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 22:16, 25 Kwi 2009    Temat postu:

I się wydało... (dzięki Jawsim!) mam dyskotekę w kabelkach... Sad
Brak postojówki...
Brak stopu...
Zamiast kontrolki luzu (lewa) włącza się gdy hamuję nożnym...
Kontrolka ładowania (prawa) pali się cały czas a od ok. 50-60km/h zaczyna ostro świecić...
Muszę pomierzyć ładowanie i wszytko wyprowadzić, tylko czas, czas, czas... Sad

Tak, więc wychodzą pierwsze kwiatki, ale krok po kroku z Waszą pomocą do zwalczenia... Wink

P.S. Doczytałem się w oryginalnej instrukcji, że wiązka składa się z "samochodowych, kolorowych przewodów", choć nie podają jakich... Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez falco dnia Sob 22:25, 25 Kwi 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin